40 vuotta ja kaksi sukupolvea Ikikiveä

”Ikikiven tarina alkoi isäni rakentaessa kotitaloamme Nilsiään vuonna 1974. Kelotalon rakentamisessa, sisustamisessa ja puutarhassa käytettiin runsaasti paikallista kiveä. Kivi löysi paikkansa suihkusta ja saunatiloista, uima-altaan pinnoitteena, ulkoterassilla ja pihan muureista, poluista ja kesäkeittiöstä”, Ikikiven toimitusjohtaja Katja Huhta kertoo. ”Rakentamisen aikana isäni rakastui kiveen, ja myöhemmin se vei koko perheen mennessään.”

Kausi 2022

Tulisijakivien louhimisesta ammattimaiseen kivenjalostukseen 

Ikikiven nykyisen louhoksen historia alkaa 1930-luvulta, kun talonpojat käyttivät kiveä tulisijoissa ja uuneissa. Teollinen tuotanto alkoi, kun Lohja Rudus perusti louhoksen Nilsiään. Tuotteille tehtiin aktiivista markkinointia heidän aikana ja louhoksen kiveä onkin useissa vanhoissa kohteissa. Mannerheimintiellä voi edelleen bongata louhoksen kiveä useissa sokkeleissa, Hietaniemen hautausmaalla Pyhän Eliaan kirkossa sekä esimerkiksi Mannerheimin hautatasanteessa ja vaikkapa Turun sankarihautausmaan Pro Patria -muistomerkin eduslaatoituksessa. 

”Alussa louhos tuotti käytännössä kahta tuotetta: pihakiveä ja ohuempaa verhoilukiveä. Tämän lisäksi syntyi paljon jätekiveä kasoihin”, Katja kertoo. ”Kun louhos tuli myyntiin vuonna 1980, isäni osti sen ja alkoi kehittää louhoksen toimintaa kesäisin. Talvet menivät töissä laskettelukeskuksessa, näin myös syntyi ympärivuotinen työpaikka henkilökunnalle.” 

Kasvua aktiivisen tuotekehityksen kautta

80-luvun alussa Ikikiven tuotteita kehitettiinkin voimakkaasti. Jo silloin louhitun materiaalin tehokkaampi hyödyntäminen nousi keskiöön. Mukaan tuotevalikoimaan tulivat suuret koneasennettavat pihakivet ja muurikivet sekä liuskeelle seinä- ja lattialaadut ja valikoidut muurattavat kivet julkisivuihin ja tulisijoihin.  

”Kehitystyö kantoi hedelmää ja 1986 isäni myi louhoksen uusille omistajille. Heidän osaltaan tarina jäi kuitenkin varsin lyhyeksi, sillä uusi yritys ajautui konkurssiin 90-luvun lamassa. Lopulta isäni osti louhoksen takaisin konkurssipesältä. Varsinaista tuotantoa ei kuitenkaan käynnistetty, vaan isäni rakensi ystävänsä kanssa valmiiksi irrotetusta materiaalista pihoja ja kesäkeittiöitä kesäisin.” 

Uusi sukupolvi rakentamaan Ikikiveä

Ikikiven sukupolvenvaihdosta tehtiin 90-luvun aikana useammassa vaiheessa. Prosessin päätteeksi Katja osti yrityksen itselleen 1999 loppuvuodesta.

”Homma käynnistyi varsinaisesti, kun isäni yhtiökumppani halusi luopua omasta osakkuudestaan. Isä kysyi minulta ja veljeltäni, kiinnostaako kiviala. Päätimme lähteä kehittämään yrityksen toimintaa perheen voimin. Isä toimi tuotannossa ja teki aktiivisesti myyntityötä ja auttoi markkinoinnissa, veli puolestaan oli mukana Etelä-Suomessa myyntiä ja asennuksia tekemässä.” 

”Perhe laajeni taloon tulleen vävyn myötä 2000-luvun alussa. Tapasimme Tomin kanssa 2000. Muutamaa vuotta myöhemmin Tom muutti Nilsiään, ja toi mukanaan osaamista teollisen tuotannon puolelta. Hän on tehnyt paljon töitä Ikikiven tuotannon kehittämiseksi sellaiseksi, mitä se on nyt.” 

Tuotannon kehittämistä tehokkaammaksi, ympäristöystävällisemmäksi ja persoonallisemmaksi

Uuden Ikikiven tuotanto käynnistettiin vuosituhannen vaihteessa. Sen jälkeen Ikikivi on investoinut voimakkaasti tuotannon kehittämiseen. Hankittiin hydraulipuristimia, joilla valmistetaan mittatarkempia lohkopintaisia tuotteita, mikä on mahdollistanut myös vuosien saatossa kertyneen ”jätekiven” hyödyntämistä. Olennaisessa roolissa on ollut myös Katjan mies Tom Huhta. 

”Nilsiän kivelle tyypillistä on tietty luonnonlohkareisuus tyyliin Kiviset ja Soraset. Tästä syystä olemme itsekin halunneet pitää tuotteidemme ilmeen lohkopintaisena ja välttää tarkkojen reunojen sahaamista.” 

”Koko konekannan uudistaminen on pyritty tekemään niin, että kivi pystytään hyödyntämään fiksummin. Liuskekiven louhinta on melko työlästä, joten ympäristöseikkojen lisäksi myös on taloudellista, että kaikki louhittava materiaali hyödynnetään. 2008 louhokselle hankittiin australialainen Flipscreen, joka on simpukanmuotoinen seulakauha koristerouheen jalostukseen. Sen jälkeen kaikki irrotettu materiaali on käytetty 100 %:sti.” 

”80-luvun parista tuotteesta sortimenttia on kasvatettu liuskekivituotteissa reiluun neljäänkymmeneen. Nykyisestä tuotevalikoimasta löytyvät omat tuotelinjansa niin sisustus-, rakennus- kuin pihakäyttöönkin.” 

Markkinointia, verkostojen rakentamista ja yksilöllistä asiakaspalvelua

Tuotannon kehittämisen lisäksi myös markkinointiin on panostettu. ”Olemme aina halunneet olla palveleva kivikauppa. Meille se tarkoittaa, että asiakasta autetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan upeita kokonaisuuksia kivestä.” 

Ikikivi onkin kasvattanut tunnettuuttaan. Vuosien saatossa on toteutettu useita hienoja kohteita eri toimijoiden kanssa. ”Jatkuvasti kasvavan verkoston myötä osaamme myös suositella hyviä tekijöitä eri puolilta Suomea.” 

Asiakaspalvelu tarkoittaa myös, että vakiotuotteiden lisäksi pienenä ja ketteränä toimijana voidaan vastata vähän erikoisempiinkin pyyntöihin. ”Olemme toimittaneet louhokselta vuosien mittaan käsin valittuja koristekiviä, taide-esineitä kuin isoja pöytäkiviäkin. Asiakas on tullut paikan päälle ja valinnut itse, mitkä tuotteet hän haluaa. Ja valikoimaa tosiaan on, kun luonnonmateriaalin ehdoilla mennään”, Katja kertoo. 

Kiven ilosanomaa on julistettu ympäri Suomen ja siinä yhteydessä on tehty tutuksi myös Nilsiää , sillä sieltähän Ikikiveä louhitaan. Sinnikäs yrittäjyys huomattiin myös omalla paikkakunnalla ja Ikikivi Oy palkittiin Nilsiän Vuoden yrittäjäpalkinnolla vuonna 2015.

Nilsiän Yrittäjät palkinto 2015

Ikikivi Oy palkittiin Nilsiän vuoden yrittäjä palkinnolla vuonna 2015

Koko kivialan kehittämistä eteenpäin

Ikikivi on myös halunnut viedä koko toimialaa omalla työllään eteenpäin. Katja onkin toiminut Kivi ry:n hallituksessa (ent. Kiviteollisuusliitto) ja Tom rakennuskivitoimikunnassa. Tätä kautta alan toimijat ja heidän tuotteensa ovat tulleet tutuksi. 

”Viimeisin isompi kehitysaskel on, kun tutustuimme tarkemmin graniittiin materiaalina vuonna 2017. Teimme silloin tuotteita alihankintana yhteistyökumppaneillemme. Tästä saatu oppi innosti meitä graniittituotteiden pariin. Vuotta myöhemmin aloitimme rakentamaan Ikikivi Ekograniitti-tuoteperhettä, jonka kaikki tuotteet valmistetaan muiden graniittitoimijoiden sivukivestä”, Katja kertoo. 

”Kotimaisen kiven hiilijalanjälki on jo nykyisellään melko hyvällä tasolla, mutta parantamisen varaa on erityisesti sivuvirtojen ja ”jätekiven” hyödyntämisessä. Ekograniittienkin suhteen tavoitteemme on, että kaikki kalliosta louhittu materiaali hyödynnetään – vaikka se ei ole edes omalla louhoksellamme”, Katja nauraa.

Ikikiven yrittäjät

Mrs & Mr Ikikivi